Özgür Blogger

‘La Casa de Papel’ Hakkında Az Bilinenler

Ben de birçok çalışan gibi çalıştığım dönemde dizilere yeterli zamanı ayıramıyorum ve izolasyon döneminde, uzun süredir beklettiğim dizileri izliyorum. La Casa de Papel bunlardan biri. Yazı yazıldığı sırada üçüncü sezona devam ediyordum.

Bir dizi veya film izlerken, bir kitap okurken aklımda anlık meraklar oluştuğunu ve hemen o an merakımı gidermeye çalıştığımdan bahsetmiştim. LCDP izlerken de bir yandan diziyle ilgili pek çok bilgi topladım.

Mesela ekibin kampa girerek soygun planı yaptığı mülk ilgimi çekti. Neymiş diye bir baktım. İsmi Finca el Ganso. Dizide Toledo’da olduğundan bahsediliyor ama gerçekte Madrid’in 29 km kuzeybatısındaki Torrelodones kasabasında. Yapı, milli park benzeri özel bir koruma alanı içinde. Nişan, düğün gibi özel günlerde hizmet veren bir mekan. Bahçesi, manzarası çok güzel. Yapının görkemli görüntüsü fotoğraflarda güzel bir arka plan oluşturuyor.

İspanya’da 3 Mayıs 2017’de dizinin ilk bölümü yayınlandığında 4 milyon kişi tarafından izlenmiş. Ancak birinci sezon boyunca reytingleri gittikçe düşmüş ve sezonu başlangıcın yarısından da daha az izleyiciyle tamamlamış. Dizinin başarısız olduğu kabul edilmiş ve ikinci sezonun çekilmemesine karar verilmiş. Çekimlerin sonunda Nairobi rolündeki Alba Flores, rol arkadaşlarıyla “başka projelerde görüşürüz artık” diyerek vedalaşmış.

Aynı yılın aralık ayında Netflix’in diziyi alıp uluslararası kataloğunda yer vermesiyle işler bir anda değişmiş. Herhangi bir tanıtım vb. yapılmadan bu kadar izleyici tarafından izlenmesine hem Netflix hem de yapım ekibi şaşırmış.


Dizinin senaryo aşamasında, karakterlere henüz şehir isimleri verilmesi diye bir şey ortada yokken Tokyo karakterinin ismi Tokyo olarak belirlenmiş. Her şey bir gün dizinin yaratıcısı Alex Pina’nın üzerinde Tokyo yazan bir tişörtle gelmesiyle başlamış. Yönetmen Jesus Colmenar bunu görüp “Tokyo tam karaktere verilecek bir isim.” demiş. Bir süre sonra da diğer şehir isimleri gelmiş.


Birinci ve ikinci sezonlarda çekim ekibi Madrid’in dışına hiç çıkmadı çünkü sahnelerin çoğu tek bir stüdyo içinde çekildi. Ancak daha sonra diziyi Netflix’in satınalması sayesinde yapım büyük bir bütçeye kavuştu. Bu bütçenin de önemli bir kısmı araştırma ve lojistiğe harcandı. İspanya Bankası’nın soygununun gerçekçi olmasına çalışıldı. Örneğin bankanın yer altındaki kasası, aynen dizide anlatıldığı gibi bir tehlike anında suyla doluyor. Senaryonun ve sahnelerin gerçekçi olması için bir gemi mühendisinin kadroya dahil edilmesi de bütçenin getirilerinden biriydi.

Yapım ekibinin gerçekçilikten taviz vermek istemediği sahnelerden biri de Arturo’nun omzunun bir doktor tarafından dikildiği sahneydi. Gerçek bir doktor, Arturo rolündeki Enrique Arce’nin derisine gerçek bir dikiş attı!

En zor çekilen iki sahneden biri Profesör’ün (Alvaro Morte) zeplinle Madrid’in üzerine para yağdırdığı sahneydi. Değişen hava şartları sebebiyle sahne tekrar tekrar çekilmek zorunda kaldı. Yani Madrid’in üzerine tekrar tekrar para görünümlü kağıtlar yağdı. :)

Bir diğer zorlanılan sahne de Denver rolündeki Jaime Lorente’nin suyla dolmuş kasada tüplü dalış yaptığı sahne. Çekim için kasa bir havuzun içine baştan inşa edildi. Kasada bulunan her şey suyun içine batırıldı. Ancak köpükten yapılmış olan külçe altınların suda yüzeceği önceden düşünülemedi.

Köpük külçeler yerlerine sabitlendikten sonra bu sefer suyun basıncı sebebiyle ezilip büzülmeye başladılar. Bazı görüntüler daha sonra bir şekilde bilgisayar effektleri yardımıyla düzeltildi.

Günümüzde birçok dizinin tüm sezonluk senaryoları çekimden önce tamamlanıp daha sonra çekimlere geçilirken LCDP’nin senaryosu çekimlere paralel olarak yazılıyor.

Daha önceki “maskeli” yapımlarda olduğu gibi LCDP’de kullanılan maske de bir ikon haline geldi. Scream serisi, V for Vendetta dendiğinde bu yapımlarla ikon haline gelmiş maskeler hemen gözümüzün önünde canlanıyor, değil mi? Aynısı La Casa de Papel’deki Dali maskesi için de geçerli.

İspanyol ressam Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, Marquis of Dalí de Púbol, kısaca Salvador Dali, sanat dünyasını şekillendiren büyük bir sanatçıydı. Tuhaf tarzı ve modern kapitalizm karşıtı görüşleri hem İspanyol hem de dünya sanat sahnesinde büyük bir iz bıraktı.

İspanyollar bu büyük sanatçıyla gurur duyuyorlar. Saygılarının bir göstergesi olarak anısını canlandırmak için dizide sanatçının yüzünü maske olarak kullandılar.

1 Comment

  1. Duygu Karakurum

    Bilgiler sahane, tesekkurler

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.